Skip to main content

Oxelösund 2023-04-01

FSVJ och Sveriges största järnvägsföretag i fordonsaffär

Ett flertal järnvägsföretag har haft problem under vintern med flygande snökockor som förstört järnvägsfordon. I dag råder det därför brist på snabbgående motorvagnar och FSVJ och SJ har därför tecknat ett avtal där SJ hyr motorvagnen X21- under 12 månader.

SJ har viss fordonsbrist efter problemet med flygande snökockor och har därför åter valt att ta in den fd TGOJ X21-9 i trafiken igen. Detta som ett stöd i X2000 trafiken till Göteborg.

En gång i tiden målades de i SJ blått och rullade i trafikomlopp som SJ fordon och historien upprepar sig därför lite på nytt.  För att bättre stämma in i SJs designprogram för motorvagnar målas därför X21-9 om i samma färgsättning som de nyrustade X2000 tågen, det vill säga i grått. 

En avgörande detalj i samband med detta övertagande är att man nu i efterhand har konstaterat att tryckfelsnisse var framme när TGOJ fick fordonsdatat av Hilding Carlsson. TGOJ angav X21 fordonens största hastighet till 105km/h medan Hilding Carlsson typgodkände dessa fordon till 150 km/h redan på 1950 talet.

SJ har därför fått dispens för en helt ny version av korglutning genom att resenärer förflyttar sig till respektive sida i kurvor och Transportstyrelsen har därför godkänt en största tillåtna hastighet till 220 km/h.

Därför kan det framöver ute på spåren uppstå situationer där X21 kör om X2000 tågen som ligger och stoppar upp flödet i trafiken lite grand.  Men, som alltid är det svårt att stoppa Sveriges traditionella rälsbussar och motorvagnar byggda av Hilding Carlsson i Umeå,  som dessutom saknade spåranslutning mellan fabrik och järnvägsnätet.

Då X21-9 kommer att vara ur drift för föreningen kommer SJ att göra vissa turer med avgång från Oxelösund på de resor föreningen planerat under hösten.