Föreningen äger i dag tre lokomotorer, Z43 457, UHB221/JB50V samt Oxelösunds Järnverk Z6 ASJF 740.
Lokomotor UHB 221
AB Träkol, Vansbro1951 – UHB 2211967
Den encylindriga lokomotorn UHB 221 förvärvades av Värmlandståg i juni 2000 istället för att loket som planerat skrotades i Nykroppa. Ursprungligen levererades loket till AB Träkol iVansbro genom GROHAB (Grängesbergs Grosshandel AB), numera GIA, som var svensk generalagent för Jenbach. Uddeholmsbolaget i Storfors köpte loket 1967-10-21 för 2665 kronor. Efter en renovering i Storfors till en kostnad av 18500 kronor sattes loket i trafik.
Värmlandståg hämtade loket i Storforsden 19 juni år 2000. De satte igång med renoveringen av loket där bland annat motorn hade rostat fast, men efter flera försök lyckades de få motorn att gå runt, och så småningom gick den även för egen maskin. Värmlandståg har även renoverat växellådan, bytt alla slangar, monterat nya strålkastare samtidigt som elsystemet kopplades in och batterierna byttes. Hos Värmlandståg slipades och målades loket om och har nu utvändigt färgerna grönt och svart, medan insidan är gråblå och grön. Efter ytterligare en hel del småjobb var färdigt i slutet av december 2000. Loket är Sveriges enda normalspåriga Jenbacher-lok, och användes vid lokstallet i Kristinehamn.
Längd över buffertar: | 5150 mm |
Tjänstevikt: | 13,0 ton |
Sth: | 15 km/h |
Antal växlar: | 3 |
Motortyp: | JW50 |
Antal cylindrar: | 1 |
Cylinderdiameter: | 150 mm |
Kontinuerlig effekt: | 45 hkr vid 1350 v/min |
Max. effekt: | 50 hkr vid 1500 v/min |
Tillverkningsår: | 1951 |