Ångloket Littera E nummer 901
Depositionen avslutades 2019 och loket har återlämnats till Föreningen Veteranjärnvägen i Klippan
Mellan 1907 och 1920 anskaffade SJ 133 stycken E-lok. Det blev den loktyp som tillverkades i flest exemplar. Det första loket var E 900 och det står nu på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Vårt lok har nummer E 901 och är alltså det andra i serien.
E 901 tillverkades i Trollhättan av Nydqvist & Holm och fick tillverkningsnummer 830. Inköpspriset var 63 500 kronor och loket levererades till V distriktet den 15 maj 1907. Den första skadan som vi känner till skedde den 18 mars 1910 då vevstaksbulten brast vid polcirkeln i tåg 1705.
Man tog fram E loken för tjänstgöring i Norrland, men efter hand så sattes de in in i godstrafik över hela Sverige.
E 901 gick också först i landets norra delar, men kom senare att stationeras i Gävle och Göteborg innan loket i början av 50-talet kom till Skåne. Här drog loket godståg fram till att det ställdes av 1963.
Loket konserveras under 60-talet och stod bland annat uppställt i lokstallet i Sjöbo. På 70-talet flyttades loket till Orsa. När 901an slopades som beredskap-slok så stod det i ett skjul i Hedsjön. 1994 hämtades loket och transporterades till Malmö.
Loket gick som museilok i Landeryd hos Föreningen Landeryds Järnvägsmuseum – LJM mellan åren 20042010
Axelföljd: | 0-D-0 |
Längd: | 16650 mm |
Dragkraft: | 9,0 ton |
Hastighet: | 65 km/h |
Nettovikt: | 50,0 ton |
Bruttovikt: | 82,7 ton |
Cylinderdiameter: | 500 mm |
Slaglängd: | 640 mm |
Drivhjulsdiameter: | 1388 mm |