Ånglok

Föreningen disponerar i dag 1 ånglok.
I juni 2016 köpte vi beredskapsångloket E2 954 av Sveriges Järnvägsmuseum.

Läs mer om våra ånglok på knapparna nedan.

E2 954

Ångloket Littera E2 nummer 954

Sista beredskapsångloket i Sverige ägs nu av FSVJ i Oxelösund.

Under vecka 24 genomförde FSVJ en historisk expedition tillsammans med Sveriges Järnvägsmuseum.
Tisdagen den 14 juni klockan 09:09 startade expeditionen från Oxelösund, då vårt Ma lok drog iväg vårt tåg till Gävle. Där blev det övernattning och tillkoppling av ytterligare vagnar för vidare transport till Östersund den 15 juni. Tåget åkte i 70 km/h och anlände till Östersund på utsatt tid efter diverse problem med underhåll och stopp utmed banan. Det var nu inte FSVJs tåg, som hade problem, utan det var underhåll, som gjorde att många tåg fick omledas och skapade förseningar samt att ett tåg drog sönder ett koppel och fick stanna på spåret. FSVJ var i närheten och hjälpte till att lösa situationen, genom att FSVJs förarpersonal hjälpte till att koppla ihop tåget och få det till en station, så att övrig tågtrafik kunde fortsätta. Trots detta anlände vi i rätt tid till Östersund, där Sveriges Järnvägsmuseum stod redo att ta hand om oss och dra ned våra vagnar till Lit och Litsnäset där arbetet med beredskapsloken pågick.

Under onsdag, torsdag och fredag pågick således förberedelser för att kunna dra ut de två sista ångloken ur beredskapsskjulet. Första lok att se dagens ljus var E2 948, som nu tillhör Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.
Det sista svenska beredskapsloket som drogs ut var E2 954, som vi i FSVJ nu äger och kommer att rusta upp till driftslok. Det blir FSVJs första egna ånglok som föreningen äger.
Under onsdagen fyllde man E2 954 med vatten och startade uppeldningen. Man kom upp till 9 bars tryck och pannan besiktigades och visade sig vara tät och i bra skick. Tyvärr upptäcktes något problem med injektorerna, som ska fördela vatten från tendern till pannan, vilket gjorde att loket inte kunde lämna Litsnäset för egen maskin, som planen var.

Under tiden vi arbetade med ångloket, hyrdes vårt MA lok ut till Sveriges Järnvägsmuseum, som gjorde en utflyktsresa till Storlien via Åre och kom tillbaka på lördagen.

På lördagskvällen klockan 17:00 startade sedan återresan mot Oxelösund. Vi körde sakta från Östersund till Gävle och hade 2 ånglok samt tre godsvagnar med oss i släp. Första stopp av Brunflo där vi då stod jämnsides med det ångloksdragna resandetåget som fick vänta ca 1,5h innan det kunde fortsätta utmed Inlandsbanan till Mora. Här skulle egentlgen E2 954 gjort sin första tjänst på många år som draglok, men fick nöja sig med att gå i transport.
FSVJ tåget ankom Gävle vid ca 02:00 och där växlades Järnvägsmuseets fordon bort och personalen tog sig en välbehövlig nattvila.

På söndagsmorgonen avgick sedan tåget mot Borlänge med smörjstopp för ångloket längs resan. I stationen Ryggen mötte vi det resandetåg vi passerade i Brunflo. Nu var det el som stod för dragkraften den sista biten till Gävle där hela Inlandsbaneresan slutade för Järnvägsmuseumet.

I Borlänge hoppade sedan ytterligare personal på för att hantera 954 under färden till Oxelösund. Vi ankom efter en långsamfärd tillbaka till Oxelösund ca 4 timmar före tidtabell och växlade då in alla fordon på sina rätta platser.
Ett oförglömligt äventyr är över för denna gång

Den 7 september 2019 genomfördes den första resan med resenärer mellan Oxelösund och Silinge.

Axelföljd:
1-D-0
Längd: 17650 mm
Hastighet:70 km/h
Tjänstevikt:57,5 ton
Cylinderdiameter: 500 mm
Slaglängd: 640 mm
Drivhjulsdiameter: 1388 mm